tirsdag 2. mai 2017

P5 - Dag 5 - 21. april 2017

Jeg har tidligere tatt for meg hvordan en butikkmedarbeider bør være rundt kunder, men en viktig ting som ofte settes i skyggen er hvordan man bør være en god ansatt. Godt samarbeid med sjefen er minst like viktig som hvordan kundene behandles!

1. Ta tak i problemer
Arbeidsgivere setter pris på medarbeidere som tar tak i problemstillinger, og gjerne takler dette på egenhånd. Ta sjanser, og ta også ansvar for dette. Så klart kan dette gå gale veien, men det er derfor viktig å vise at man kommer opp uansett og ikke er redd for å gå en annen sti.

2. Vis at du har ambisjoner
En ansatt med store målsettinger for egen karriere settes stor pris på. Har du denne jobben kun for å ha noe, og kun for å tjene penger, er nok ikke jobbmotivasjonen på sitt sterkeste og du kan da oppleves som umotivert. Vis sjefen at du er der fordi du vil, forsøk å imponere og forbedre deg, og vær innstilt på å alltid ville yte ditt beste,

3. Vær selvstendig
Medarbeidere som alltid må ha støtte i ryggen og en hjelpende hånd, blir ikke satt så stor pris på. Det er viktig for sjefen å vite at den ansatte kan stå på egne bein og håndtere mange ulike situasjoner. Ofte er det oppgaver som innebærer at den ansatte må finne ut av det på egenhånd, og her er det viktig å kunne løse oppgavene som blir tildelt hver enkelt.

4. Vis lederskap
Her handler det ikke om å tråkke noen på tærne ved å ta en lederrolle, men heller vise at man besitter de egenskapene som trengs for å kunne lede. Kanskje det er å være frempå med nye løsninger, forslag og planer, og vise interesse når det kommer til å gjennomføre dette. Her kreves selvtillit og evnen til å motivere andre.

5. Godt humør
Uansett hvor viktig de tidligere punktene er, vil humør alltid stå et steg foran. Kommer du på jobb grinete og sint, kan dette risikere å smitte andre og folk er antageligvis ikke så blide tilbake. Et godt smil smitter! Vis at du har interesse av å være på jobben, at arbeidslysten er stor.

6. Vis ydmyket
De flinkeste arbeiderne roper ikke ut om ferdighetene sine, de viser disse gjennom eget arbeid. Det er lov å ha god selvtillit og tro på dine egne ferdigheter, men ikke tro du er best og sett andre i dårlig lys for at du selv skal fremstå bedre. Vær jordnær, og innrøm også dine feil.

7. Ærlighet
Sist, men ikke minst - vær ærlig! Det er med ærlighet du kommer lengst i livet, løgner vil ikke få deg fremover. Vær ærlig med fravær, sykdom, familieproblemer, dine egenskaper, dine feil, osv. Her handler det ikke om å fortelle absolutt alt så klart, men ikke hold for mye inne hvis du selv tror sjefen kan ha nytte av å vite det.                                                                                                                                                                                                                                                                                               Dette er bare 7 av mange viktige punkt. Det er så klart ikke livsnødvendig å følge alle disse, men ha dem hvertfall i bakhodet og tenk at du faktisk jobber for en sjef som du bør vise interesse for. Vær positivt innstilt til jobben din!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar